رژیم و فرهنگ غذایی در هلند
نوشته شده توسط : enitour

رژیم و فرهنگ غذایی در هلند

هلند

آشپزی امروزی در هلند ترکیبی از شیوه‌های جدید آشپزی و سنت‌های هلندی است. آشپزی این کشور تحت تاثیر محل قرار گیری آن در کنار دریا و حاصل‌خیز بودن آن قرار دارد. کشاورزی و ماهیگیری و تجارت از طریق دریا، موقعیت ویژه‌ای را برای آشپزی در هلند ایجاد کرده است و از زمان‌های بسیار دور همه‌ی انواع مواد غذایی را به راحتی در اختیار هلندی‌ها قرار داده است.

آشپزی سنتی در هلند بسیار ساده است. غذاها از سبزیجات بیشتر و گوشت کمتر تشکیل شده‌اند. صبحانه و ناهار شامل نان به همراه تاپینگ‌های مختلف مثل پنیر است. شام هم معمولا شامل انواع غذا با گوشت و سیب‌زمینی است که در کنار سبزیجات فصلی سرو می‌شود.

رژیم غذایی این کشور، محصولات لبنی متعددی دارد و از نظر چربی و کربوهیدارت غنی است. شاید دلیل این مسئله این باشد که نیازهای تغذیه‌ای کارگران که فرهنگ این کشور را تشکیل داده‌اند، بر اشپزی تاثیرگذار بوده است.

در قرن بیستم، رژیم غذایی در هلند هم مانند بسیاری از مناطق دنیا، دستخوش تغییرات فراوان شده است. این تغییرات بیشتر تحت تاثیر مستعمره‌های این کشور بوده است. امروزه غذاهای مدرن و بین‌المللی در رستوران‌های شهرهای بزرگ سرو می‌شود.

صبحانه و ناهار در هلند، تفاوت اندکی دارند و هر دو وعده شامل انواع نان و تاپینگ‌های مختلف هستند؛ به خصوص انواع محصولات لبنی. تنوع محصولات لبنی و پنیرها در هلند بسیار زیاد است و این کشور با لبنیات خود هم شناخته می‌شود. از میان انواع پنیرهای مشهور هلندی می‌توان به گودا، ادم و لیدن اشاره کرد. یکی از روش‌های مرسوم برای تولید پنیر در هلند این است که در مراحل اولیه‌ی فرایند تهیه‌ی آنها از انواع ادویه‌جات و سبزی‌ها استفاده می‌کنند. پنیرهایی با طعم میخک، زیره و گزنه در هلند یافت می‌شود.

نان‌های هلندی معمولا حجیم و سبک هستند و گاهی در تهیه‌ی آنها و برای طعم دادن به نان از انواع مغزها و دانه‌ها استفاده می‌شود. نان چاودار یکی از معدود نان‌های متراکم هلندی است. انواع نان‌های سفید که با شیر یا آب تهیه می‌شوند، هم در رژیم غذایی این کشور وجود دارند. Kerststol  نام یکی از نان‌های سنتی هلند است که مخصوص کریسمس تهیه می‌شود. خمیر این نان همراه با شکر، میوه‌های خشک، کشمش، بادام و خلال پوست پرتغال یا لیموی شیرین شده تهیه می‌شود و همراه با کره سرو می‌شود.

دعوت کردن دوستان به مهمانی چای یا قهوه هم در هلند رواج دارد. در این زمان معمولا کیک یا بیسکوییت در کنار نوشیدنی وجود دارد. این میان‌وعده بین صبحانه و ناهار، بین ناهار و شام یا بعد از شام است.

شیرقهوه هم بسیار در هلند رواج دارد و با مقدار مساوی قهوه و شیر داغ تهیه می‌شود.

شام هم به شکل سنتی معمولا خیلی زود یعنی در حدود ساعت ۶ سرو می‌شود اما دغدغه‌های زندگی روزمره مثل همه جای دنیا بر ساعت خورد و خوراک مردم تاثیر گذاشته است. همان طور که گفتیم، شام‌های سنتی هلندی شامل سیب‌زمینی، گوشت و سبزی است که البته مقدار سبزی بسیار بیشتر و مقدار گوشت آن کمتر است. برای طعم دادن به غذاهای از ادویه‌ها و موادی چون میخک، زیره، سرکه و ... استفاده می‌شود و از ادویه‌های قوی‌تر و تند و تیزتر به ندرت استفاده می‌کنند.




:: برچسب‌ها: هلند , گردشگری, جاذبه های گردشگری هلند , مکان‌های دیدنی هلند , آمستردام , لاهه ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: